language
Zoeken door alles
scroll naar beneden scroll

Persbericht 21 oktober 2017 - Opening Embassy of the Free Mind

PERSBERICHT 21 oktober 2017 DAN BROWN OPENT EMBASSY OF THE FREE MIND IN AMSTERDAM

NIEUW PLATFORM VOOR BOEKEN, KUNST, KENNIS, ONTMOETING EN EDUCATIE IN HET HUIS MET DE HOOFDEN AAN DE KEIZERSGRACHT

Vandaag opent bestsellerschrijver Dan Brown in Amsterdam de Embassy of the Free Mind. De Embassy is een nieuw internationaal platform waar cultuur, muziek, kunst, wetenschap en spiritualiteit worden ingezet om het vrije denken te stimuleren en te delen. Gevestigd in het monumentale 17de eeuwse stadspaleis het Huis met de Hoofden aan de Keizersgracht, combineert de ambassade verschillende functies: kenniscentrum, internationaal trefpunt, studieplek, café én Amsterdamse huiskamer. Initiatiefnemer van dit bijzondere project is Stichting Het Wereldhart. De Embassy of the Free Mind is vanaf 1 november open voor het publiek met een breed scala aan activiteiten: een museum-experience, rondleidingen, lezingen, debatten, colleges, concerten en symposia.

Bibliotheca Philosophica Hermetica In de Embassy of the Free Mind is een uitgelezen keuze aanwezig uit de collectie van de wereldberoemde Bibliotheca Philosophica Hermetica, een bibliotheek met 25.000 boeken op het gebied van onder meer hermetica, alchemie, mystiek, rozenkruisers, gnosis & westerse esoterie en kabbala. De bibliotheek, die uniek is in de wereld, werd precies 60 jaar geleden opgericht door Joost Ritman, en werd vorig jaar door hem en zijn echtgenote geschonken aan Stichting Het Wereldhart met het doel om deze voor iedereen toegankelijk te maken, zowel fysiek als virtueel.

Visuele tijdreis In de verschillende ruimtes van het Huis met de Hoofden, dat voor de opening van de Ambassade geheel opnieuw werd ingericht, zijn 200 ingelijste reproducties te zien met de beeldtaal van de Hermetische wijsheid die de bezoekers meeneemt op een visuele tijdreis. De ambassade heeft een Grote Sael, Kleine Sael, Phoenix zaal, leeszaal, studieruimte en café.

Schenking Joost en Rachel Ritman Joost en Rachel Ritman hebben ter gelegenheid van de feestelijke opening twee museale topstukken aan de Embassy of the Free Mind geschonken: ‘De Graal van Amsterdam’, een dubbele graalbeker met 12 miniaturen over de Westerse traditie van de Graal. Zij lieten dit vervaardigen door de Russische schilder van lakminiaturen Oleg Vladimirovich An (1952), die er 10 jaar aan werkte. Oleg An is een van de topschilders uit Palech, van oudsher een vermaard centrum voor het vervaardigen van iconen. Het andere object is de Roman van de Roos, een kristallen kunstobject van Steuben Glass uit New York dat het 13de eeuwse verhaal vertelt van de zoektocht naar de Roos, symbool van de liefde.

Digitalisering collectie Op dit moment wordt de kerncollectie van de Bibliotheca Philosophica Hermetica van ca. 5.000 boeken gedigitaliseerd. De eerste 1.500 boeken zijn al geheel gescand en te vinden op www.embassyofthefreemind.com. De digitalisering werd vorig jaar mogelijk gemaakt door Dan en Blythe Brown en door een bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Samenwerking Stichting Het Wereldhart en Orde van Vrijmetselaren Esther Ritman, voorzitter van Stichting Het Wereldhart, maakte tijdens de opening bekend dat zij vandaag een samenwerkingsconvenant heeft getekend met de Orde van Vrijmetselaren onder het Grootoosten der Nederlanden, vertegenwoordigd door Gerrit van Eijk, Grootmeester van de Orde. De Embassy of the Free Mind en de Orde gaan samenwerken bij het beheer en de ontsluiting van hun fysieke en digitale collecties, en het stimuleren van onderzoek en studie op het gebied van hermetisme en vrijmetselarij. De beroemde Kloss-bibliotheek van de Orde van Vrijmetselaren in Den Haag bevat ca. 50.000 boeken en manuscripten.

Dan Brown, die zich in zijn werk onder meer laat inspireren door het gedachtengoed van de Bibliotheca Philosophica Hermetica, tijdens zijn lezing in Paradiso Amsterdam: “Uit naam van de dialoog en de uitwisseling van ideeën wil ik graag benadrukken wat ons vandaag bijeenbrengt: niets meer en minder dan boeken, de magische dingen die in staat zijn ideeën over te brengen dwars door tijd, taal en cultuur heen.”

Esther Ritman, directeur van de Embassy of the Free Mind: “Ieder mens is anders, maar we krijgen allemaal hetzelfde geboorte geschenk mee: wijsheid. Ons motto is Sharing Wisdom. Creating Conscious Action. Hier is iedereen welkom die inspiratie en denkkracht zoekt en brengt.”

Embassy of the Free Mind in het Huis met de Hoofden
Sharing Wisdom – Creating Conscious Action
Keizersgracht 123
1015 CJ Amsterdam
www.embassyofthefreemind.com

Openingstijden: dinsdag tot en met vrijdag van 10.00-17.00 uur. Entree: € 9,00 Ambassade rondleidingen: Iedere dag om 15.00 gedurende 30 minuten, aanmelden via de website. Kosten ad € 5,00 zijn niet inbegrepen in de dagkaart.
Exclusieve rondleiding topstukken uit de collectie met conservator of bibliothecaris: € 50,00 per persoon. (Aanmelden voor deze rondleidingen kan alleen via de website)

-------------------
Embassy of the Free Mind